måndag 30 november 2009

Stående julkort

Julen närmar sig med stormsteg. Och om ni inte redan gjort det så är det definitivt hög tid att göra julkort nu.

Jag fick inspirationen från Splitcoaststampers att göra den här lite udda varianten på julkort.

Det går att vika upp kortet så att det får en fot och kan stå fint på bordet. Det är läckert.

Stämpeln jag använt heter Tomtetjej.

Jag har anpassat storleken på kortet till en stor Manilla tag.

De underbara snöflingepappret jag använt kommer från kollektionen 'Tis THE SEASON från Bo Bunny.

Så här ser kortet ut när det inte är uppvikt.

Den röda bulliga halvcirkeln på tagen har jag gjort med en scallop rund cirkelstans som jag sedan vikt runt tagen.

Jag började med att skära ut en cardstock i storleken 4 1/4 " x 11".
Sedan bigade (gjorde vikningar) jag den min Fiskars skärare och ett bigarblad (svart).
Jag bigade den på följande mått: 1", 2-3/4", 3-3/4", 5-1/2", 7-1/4", 8-1/4", och 10".
I den mittersta vikningen tag jag sedan skärbladet och skar en skåra lagom stor för min tag. Det är där själva tagen ska löpa igenom.
Den blåa cardstocken som är basen till min tag har storleken: 3 1/4" x 5.5"
Det mönstrade pappret har storleken: 2 3/4" x 5 ".
Fäst det mönstrade pappret med dubbelhäftande tejp på den blå cardstocken (tag basen).
Chalka kanterna bruna på Manilla tagen och rita dit "stygn".
Fäst Manilla tagen överst på tagstommen.
Stansa ut en scallop cirkel med en rund scallop stans min hade storleken 2".Vik den över kanten på tagen och limma fast den.
Jag använde min Crop-a-dile och tog hål i tagen. Jag använde den stora hålgöraren.
Fäst ett band i hålet.Sen kan du dekorera tagen.
Jag använde stämpeln Tomtetjej. Jag har målat den med Promarkers och MCP. Jag har klipp ut den och fäst den på tagen.
OBS! Var noga med att ingenting sticker ut för mycket för då fastnar det när man drar igenom den i den röda cardstocken.
Gör två remsor i mönstrat papper som är 4 1/4 " x 1" och fäst dem på kanterna på den röda cardstocken. Jag har dekorerat den ena med en utstansad snöflinga och en bradsram.

Dra tagen genom skåran och fäst den i den uppvikta änden på den röda cardstocken. Jag fäste den med en bit dubbelhäftande tejp.
Fäst sedan den andra änden av den röda cardstocken emot så att de sitter ihop.

Så här ska det se ut.

Ni har väl inte missat de nya bradramarna som kommit in i butiken?
Jag har använt en 8 mm bradram i mässing.
Jag tog lite Perfect Pearls, ett glitterpulver, av färgen Forever Red och lite vatten i penseln och målade botten av bradsramen så den blev glittrig.
Jag lät den sedan torka lite och applicerade 3d lack (Glossy accents) i hela bradsramen.
Innan det torkat lade jag till tre små rosa metall minipärlor i 3d lacken.Vänta tills 3d lacken torkat!

Jag hade problem med det där att vänta så jag råkade fingra lite på den innan så den blev lite matt. Om du vill ha den blank så fingra inte för tidigt!

Dessutom sprack min i 3d lacken. Varför kan jag inte svara på men det blev en liten häftig effekt som inte var planerad. Tyvärr kan jag inte tala om hur jag gjorde så att ni kan göra likadant. Ni får helt enkelt pröva er fram.

Lycka till!

Inga kommentarer :